شناخت و تحلیل کاربرد مردم شناختی جواهرات (مورد مطالعه حوزه جواهرات ملی)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده فاطمه ضرغام پور
- استاد راهنما مجید ارایی نژاد محمد عارف
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
از دیرباز دخشش هر جسمی توجه انسان را به خود جلب می کرده است و در این بین سنگ ها و فلزات گرانبها که درخشش یکی از ویژگی های بعدی آن هاست همیشه در نظر انسان بوده است و انسان شروع به جمع آوری آن ها کرده است . چیزی که انسان برایش مهم و گرانبها جلوه میدهد برای اهدا به بهترین ارزشمند ترین و یا مهم ترین اشخاص انتخاب میکند و همچنین جواهرات را برای استفاده خود در مراسم و اتفاقات و آیین های مهم در اشکال نماد های مختلف نیز به کار می برد و با توجه به مورد مطالعه ی این تحقیق که موزه ی جواهرات ملی نیز میباشد به تحقیق مردم شناسی ، اشیاء موزه ، شناسی اشیا موزه ، که همان بررسی نمادها و کارکرد آن هاست می پردازیم. نماد ها در ادیان عقایدی را تثبیت می کنند که میتواند بر پوشش و رفتار و گفتار افراد تاثیر گذار باشد و باید گفت گران قیمت ترین و ارزشمند ترین جواهرات و یا اثر هنری ، اثاری هستند که به نماد ها میپرداختند در جواهرات به طور کلی تعدادی از طرح های سنتی هستند ، که از گذشتگان به ما رسیده اند مثل طرح گل که به طور فراوان بر روی تاج و تخت و کمر بند و غیره به کار رفته است اما میتوان گفت برای تنوع گاه با هشت گلبرگ ، گاه با ده گلبرگ و یا در دوره قاجار با پنج گلبرگ به کار برده شده است این در حالی است که در دوره ی پهلوی این طرح به طور کامل از مد افتاده و جای خودرا به طرح های هندسی و خطوط مارپیچ داده اند . تعدادی دیگری از طرح ها هستند که از خارج وارد شده اند یک نمونه ازین کالاه های پر دار یا تاج با پر یا طرح پر است . پر بر روی کلاه خود یا تاج معنای فاتحانه دارد . در روایات ایرانی کیومرث اولین پادشاهی بود که تاج بر سر نهاده و همچنین بر روی بعضی از نقش های برجا مانده نشان میدهد زنان بلند پایه ی دربار نیز کلاهی مانند تاج بر سر مینهادند در شاهنامه فردوسی تاج در ترکیب هایی چون تاج بزرگی ، تاج و تحت و کلاه ، و نیز فرو تاج به کار رفته است . با این حال فردوسی بر خلاف سلاح و پوشش پهلوانان و شاهان جزویات تاج را وصف نمیکند بدین ترتیب در شاهنامه از اینکه در باره ی شکل و ویژگی های ظاهری تاج و شاهان آگاهی هایی به دست آورده شود درباره آیین تاج گذاری و شیوه رفتار شاه و بزرگان در این مراسم سخن به میان می آید آن طور که نه اشعار مرسومی بر می آید تاج نه تنها در کاخ شاهی قرار داده می شده است . بلکه در جریان نبود و یا در مسافرت هاد نیز آن را به عنوان نهاد سلطنت در بیرون اقامتگاه شاه می آویخته اند . و هم اکنون نیز در مراسم ملی رسمی در بین مردم از تاج استفاده می شود همانند تاج های عروسی که نه مانند آثاری شبیه به مراسم و یا آیین تاج گذاری به شکل قدیم است زیرا که فرد وارد مرحله و مقام جدید در زندگی خود میشود.
منابع مشابه
تشکیلات اداری جواهرات سلطنتی در دورۀ صفویه
خزانههای آنها جمعآوری میشد. در همین راستا، تشکیلات نسبتاً منظمی برای حفظ و نگهداری این گنجینهها در این دربارها به وجود میآمد؛ که درون این تشکیلات، کارگاههایی برای ساخت و پرداخت جواهرات تازه برپا میشد. در دوران صفویه، علاقۀ پادشاهان این سلسله به داشتن درباری باشکوه و عظیم موجب شده بود مجموعهای از بهترین نفایس و جواهرات در دربار جمعآوری شود. در این دوره، تشکیلات منظمی برای حفظ، نگهداری،...
متن کاملمعرفی کتابچه صورت اشیا و جواهرات گنجینة رضوی
معرفی کتاب نفیس و دستنویس که به خط نستعلیق مختلفالسطر با اعداد و ارقام سیاق و یکصد برگ نوشته شده در گنجینه رضوی به شماره 16532 ثبت و موجود است و در آن صورت اموال و املاک آستان قدس رضوی در حرم، اطراف حرم، در مشهد و دیگر شهرهای ایران و هرات ضبط شده است.
متن کاملبررسی تأثیر کیفیت تجربه بر رضایت مندی و تمایلات رفتاری(مورد مطالعه: موزه جواهرات ملی، موزه فرش، موزه معاصر)
موزه به عنوان نهادی از زیرمجموعه گردشگری و فراغت نیازمند درکی مناسب از پدیده تجربه بازدیدکنندگان است. کیفیت تجربه تاثیر شگرفی بر ارزیابی مصرف کننده از خدمت ارائه شده دارد و این به نوبه خود منجر به عملکرد بهتر آنها خواهد شد. این پژوهش در پی شناسایی ابعاد تاثیرگذار بر کیفیت تجربه دیدارکنندگان و تاثیر این متغیر بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری است. این پژوهش به لحاظ نتایج یا پیامد جزو پژوهشهای کاربرد...
شناخت و تحلیل مردم شناختی زیورآلات زنانه فیروزه (مورد مطالعه فیروزه خراسان)
آویختن سنگها به لاله گوش به صورت گوشواره و گردن بند در گردن، و بستن دستبند و بازوبند و مچ بند بر دست و کمربند و سنجاق زدن سنگ فیروزه با مهرهای آبی رنگ لاجورد به کلاه یا لباس کودکان برای جلوگیری از چشم زخم، از اعتقادات فرهنگی و آداب و رسوم اجتماعی و سنتی اقوام کهن ایران بوده است. ایرانیان از دیرباز، زیورآلات را مورد استفاده قرار می دادند به طوری که حتی مردان همانند زنان از گوشواره، دستبند و گردن...
طراحی و ساخت جواهرات معاصر با رویکرد به جواهرات دوره صفوی
صفویه یکی از ادوار پر شکوه شکوفایی هنر، صنعت و معدن در ایران محسوب می شود و تاریخچه جواهرات آن گونه که ما می شناسیم از آن زمان آغاز می شود. در قرن حاضر از آن دانش و هنر عظیم چیز چندانی باقی نمانده است و استفاده از بسیاری ازآن ها منسوخ شده و یا صورتی دیگر به خود گرفته است. متأسفانه فقدان نگاه علمی و کاربردی به این هنر_صنعت نوین، موجب مهجور ماندن صنعت سنگ های قیمتی به ویژه جواهرسازی در کشور شده...
مطالعه تطبیقی عناصر فرادادهای جواهرات، سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی موزهای ایران با عناصر فرادادهای موجود در استانداردهای توصیفی بینالمللی
هدف: پژوهش حاضر به بررسی و تعیین عناصر فرادادهای مناسب برای تنظیم و توصیف جواهرات و سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی بهعنوان اشیاءِ موزهایِ دربردارنده اطلاعات ارزشمند تاریخی، فرهنگی، هنری و... پرداختهاست. روش/رویکرد پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی-توصیفی تحلیلِ محتوا انجام شده و دادههای آن از دو طریق جمعآوری شدهاست. در مرحلة اول، عناصر فرادادهای موجود ازطریق مطالعه منابع فارسی و لاتین در حوزه جواهرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023